Shabbati kalacs (sos)

A shabbati (a shabbat pentek este kezdodik es tart szombat estig) asztalon minden zsido csaladban jelen van a chalah (barhesz), attol fuggetlemnul, hogy vallasosak-e vagy sem.
  A chalah hagyomanyos zsido etel, es a szombati es unnepi etkezeseknek is resze. Van edes es sos valtozatam en most a sosat sutotem, mert haletelhez ettuk es persze a mindennapi kenyerunket valtotta fel, de aki ugy dont edeset keszit, az sem fog csalodni. 
  Az elso falat chalat a szombati etkezeskor egy kis soba martva fogyasztjak. A receptet egy helyi ujsagban talaltam, es olyan szep volt , hogy muszaj volt kiprobalnom.


Hozzavalok  2 english cake formahoz :

60 gr olaj (nem eliras, grammban volt megadva ezert mertem)
800 gr liszt
2 tojas
30 gr eleszto
12 gr so
1 ek cukor (aki edeset akar, az csokkentse a so mennyiseget es novelje a cukor mennyiseget izles szerint )
360 ml viz (lehet tobbre lesz szukseg, de ennyit irt a receptben, en meg adtam hozza 3-4 ek vizet mert a teszta tul kemenynek tunt)


A keneshez :

1 tojas 
1 ek hideg viz

A tetejere :

mak es szezammag izles szerint.

Elkeszitese :

A viz egy reszet osszekeverjuk az elesztovel es a cukorral, majd a keverotalba tesszuk a tobbi hozzavalot is. A vizet  ne ontsuk bele  az egeszet, mert liszttol is fug, hogy kell-e bele az egesz folyadek vagy sem. Jol kezelheto, inkabb puhabb mint kemeny tesztat kapunk.
    Jol ki kell dolgozni, majd letakarni, meleg helyre tenni es duplajara keleszteni. En szokas szerint atlatszo foliaval takarom le, ra egy konyharuha es beteszem a mikroba, vagy a sutobe, persze sem a mikro sem a suto nem mukodik ilyenkor, de ott zart helyen van es jobban kel.
   Ha megkelt a tesztank, a pultra boritjuk, kette osztjuk, majd minden felet ujbol negy reszre. vagyis lesz 8 kis darab tesztank. Minden kis tesztacsomot, kerekre formalunk, majd egyforma rudakat nyujtunk belole. Negeys fonassal keszitettem, ami nagyon egyszeru es nagyon szep is.
    4 db rudacskat osszefogunk az egyik vegen (folul)
a rudacskakat szetteritjuk minel nagyobb tavolsagra egymastol. A ket legszelso rudat kozepre helyezzuk, ugy hogy a bal oldali rud kerul a jobb oldalra es a jobb oldali a baloldalra.Ami azt jelenti, hogy egy fonasunk mar van es a ket szelso rudacskank mar kozepen van.  Az a ketto ami kozepen volt ,kerult a szelere. Most ujbol megfojuk a ket szelso rudat, es ujbol egyiket  a masik folott atemelve kozepre tesszuk, igy  ujbol a jobb rud kerult balra a bal pedig jobbra. Ezt addig folytatjuk mig a tesztank tart.A vegeit osszefogjuk. Betesszuk a sutoformaba , duplajara kelesztjuk . Megkenjuk a tojassarga+viz keverekkel, majd megszorjuk makkal es szezammaggal, mindenki tetszese szerint. En egy fonatra makot a masikra szezammagot szortam. A sutot elomelegitettem 190c  also felso sutessel, a suto aljara tettem egy edenybe vizet. Mikor a suto elerte a kello homersekletet  betettem mindket kalacsot egyszerre es addig sutottem mig szepen megpirult. Racsra tettem es hagytam kihulni. Jo etvagyat!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések