Foszlos Challah



Ma challah recepttel leplek meg benneteket. Mint tudjatok Izraelben elek, minden penteken uzletben vasaroljuk  shabbatra a kalacsot. Tobb sikeresebb es sikertelen recept utan , megtalaltam vegre az igazit. Ezentul itthon sutom. Nagyon meg vagyok elegedve, jobb mint a peksegben vasarolt. Csak vigyazni kell, ha nem vigyazunk egy-ketto el is tunik :) Egy izraeli oldalrol van a recept, mar ott olyan szep volt , hogy elhataroztam adok meg egy eselyt  a probalkozasnak.






Hozzavalok :

750 gr  kenyerliszt
250 gr 00-liszt
2 ek cukor
1 ek so
6 ek olivaolaj
2,5-3 pohar viz (2,4 dl meretu a pohar)
2 ek poreleszto (en 40 gr frisset hasznaltam)

A tetejere keneshez : 2 tojassargaja osszekeverve 1/4 kk ecettel es csipet soval. 


Elkeszitese :

 Keves langyos vizben elkeverjuk a cukrot , majd hozzaadjuk az elesztot. Hagyjuk felfutni.
  A lisztet atszitaljuk,hozzaadjuk a megmaradt langyos vizet es a felfuttatott elesztot.
Jol kidolgozzuk majd hozzaadjuk a sot, es  aprankent a 6 ek olajat.
    Selymes , inkabb puha mint kemeny tesztat kapunk. Ha dagasztas kozben ugy erezzuk tul kemeny a tesztank vagy esetleg tul puha, akkor vagy meg 1-2 ek lisztet adjunk hozza, vagy ha kemeny akkor meg egy keves vizet. Ajanlom a folyadekbol kihagyni egy keveset es csak aztan hozzaadni miutan a tesztankat osszekevertuk. Lehet nem lesz szukseg a 3 poharra, csak 2,5.
  Duplajara kelesztjuk. Elosztjuk annyi reszre ahany kis kalacsot szeretnenk vagy ahany fonatot. En 10 reszre osztottam 170 gr mindegyik. Aztan minden reszt  kerekre  formaltam, hagytam pihenni meg 10 percet majd mindegyiket kette osztottam igy lett 20  darab tesztam. Minden darabkat ovalisra nyujtottam, majd feltekertem mint a palacsintat. A feltekert rudakat pihenni hagytam 4-5 percet, aztan megsodortam oket ugy hogy a szelei vekonyabban legyenek es a kozepe magasabb. Kozeprol , kifele  nyujtom oket. Lehetoleg egyforma hosszuak legyenek.. A kerek kalacskakat ugy csinaltam, hogy ket tesztarudacskat osszefontam , majd mint a csigat feltekertem.A veget benyomtam a teszta ala. A negyes fonat a vilag legegyszerubb modjan keszult. Veszek negy tesztarudacskat. A negy veget osszefogom . A tesztat magam ele teszem, ket rudacskat a jobb oldalra helyezek, kettot a bal oldalra. Minel tavolabbra egymastol a jobb es a bal oldali fonatok. A kozepen legyen egy ures hely. Elkezdjuk a fonast. A legszelso (kulso) jobb oldali es a baloldali fonatot ,megfogjuk. A jobb oldalit attesszuk a baloldalra, ugy hogy az uj fonat legyen amellett a fonat mellett ami eddig a belso volt. Ugyanazt csinaljuk a baloldalival is, attesszuk a obb oldalra az elozoleg belso fonat melle. Most a ket beso fonatunk lett a ket kulso es a ket kulso lett a belso. remelem ertheto amit irok :D. Folyatjuk. Ujbol megfogjuk a ket szelso fonatot es a jobb oldali kerul a bal oldalra belulre es a bal oldali a jobb oldalra belulre. Szoval megint ami kulso fonat volt az lett beloso, ami meg belso volt lett kulso. Figyeljunk arra, hogy a ket fonat a jobb es baloldali mindig tavol legyen egymastol, hogy kozepen legyen eleg helyunk dolgozni.  Addig fonjuk  mig a vegere erunk, osszefogjuk a tesztat  kicsit megigazitjuk, es sutopapiron ujrakelesztjuk. Vigyazzunk a  fonatok ne legyenek se tul szorosak se tul lazak. A fonas utan nagyon finoman ala lehet nyulni s ugy igazitani, de semmikep sem szelsesegben nyujtani.  A sutot elomelegitjuk 180c-ra az aljaba bedobunk par jegkockat vagy beteszunk egy edney forro vizzel, amit kiveszunk mikor betesszuk a kalacsunkat.  Ha megkelt a tesztank akkor bekenjuk a hozzavalokban leirt tojassarga, ecet, so  keverekkel megszorjuk szezammaggal, vagy nigella maggal es  kb 35-40 perc alatt szep pirosra sutjuk. Finom , konnyu, foszlos kalacsot kapunk. Jo etvagyat :)


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések